ویژه های خبری

واکاوی یک میدان و ابهامات بسیار

در اینجا قصد داریم بصورت اجمالی میدان در حال احداث شهرداری را مورد بررسی قرار دهیم

ابتدا به تاریخچه برنامه های شهری برای ورودی شرقی شهر فریدونکنار می پردازیم مطابق طرح هادی سال 1386 شهر فریدونکنار، ورودی شهر فریدونکنار میدانی در محل تقاطع محور بابلسر- فریدونکنار ، کمربندی شهر و خیابان 30 متری ورودی بندر فریدونکنار مصوب شده بود

بعد از 10 سال و درسال 1396 طرح جامع شهر فریدونکنار نیز برای ورودی شرقی شهر، میدان در نظر گرفت

محدوده میدان ورودی شرقی فریدونکنار- طرح جامع 1396

با توجه به مطالعات طرح های توسعه شهری،طرح هادی 1386 و جامع 1396  لزوم احداث میدان ورودی شهر  در محل تقاطع کمربندی  با توجه به تقاطع 4 خیابان با حجم ترافیک زیاد و شریانی درجه یک ، بسیار واضح هست .

 با این وجود در وضعیت کنونی  با توجه به در حال بهره برداری بودن کمربندی و خیابان 30 متری بندر فریدونکنار، روش بهره برداری از  این محور ها با استفاده از 2 بریدگی غیر استاندارد  می باشد

تصویر محدوده ورودی شرقی فریدونکنار- بریدگی های تغییر مسیر

در ادامه تاریخچه میدان ورودی شرقی شهر قابل اشاره است که در خصوص احداث این میدان توافقات متعددی مابین شهرداری و سازمان بنادر و کشتیرانی به عمل آمد که متاسفانه تاکنون به اجرا در نیامده است. در دوره شهردار سابق، آقای مقدس،  طرحی جدیدی تهیه شد که در فاصله 500 متری از کمربندی، میدان دیگری روبروی عمارت شهرداری احداث گردد که از سال قبل، عملیات اجرایی آن آغاز گشت

طرح میدان جدید روبروی شهرداری  بر روی عکس هوایی

بررسی  اجمالی در خصوص طرح میدان جدید سئوالات زیادی را ایجاد نموده که در ادامه آورده شده است:

  1. میدان ها در محل تقاطع راه های اصلی و به جهت ساماندهی ترافیکی آن ها ایجاد می گردد درکی که امروزه از میدان وجود دارد همانی است که در ذهن همگان و به طور یکسان از تقاطع چند خیابان که فضایی در میانه آن برای تفکیک حرکت خودرو ها پدید آمده و با ترکیبی از پوشش گیاهی، المان ، آب نما و ...  شکل می گیرد باتوجه به اینکه در محل میدان جدید تقاطع اصلی وجود ندارد و خیابان 24 متری اداره گاز نیز هنوز بازگشایی نشده است.
  2.   میدان ها از جایگاه ورود به منطقه شهری نقش مهمی در تعریف محدوده  یک شهر دارند و لذا احداث میدان بعد از 500 متر پس از ورود به شهر موجب کاهش محدوده شهر از دیدگاه اجتماعی گردیده و قسمت خارج از آن در عرف خارج از محدوده به حساب می آید.

همچنین در بحث زیباسازی مبادی ورودی شهر در صورت احداث میدان با فاصله زیاد از ورودی شهر  امکان زیباسازی و فضاسازی مناسب وجود نخواهد داشت.

  • از لحاظ ترافیکی احداث میدن جدید و بسته شدن بریدگی اردوگاه شهید رجایی باعث ورود ترافیک خودرو های عبوری، کامیون ها و ...  و همچنین تریلی های خارج شده از بندرفریدونکنار  به داخل میدان شده و افزایش حجم ترافیک میدان را در بر دارد که خود موجب مشکلات ترافیکی خواهد شد.

همچنین استفاده از رمپ اختصاصی ورود و خروج انبار بزرگ غله شهر  در بدنه میدان و تداخل مستقیم  وسایل نقلیه سنگین جهت بارگیری از آن انبار با خودروهای عبورکننده از میدان بسیار خطرناک می باشد.

ورود مستقیم و خطرناک خودرو ها از دسترسی کندرو ضلع جنوب غربی شامل خیابان شهرک شهید بصیر، مسکن مهر کارکنان غله و مجتمع دیوان محاسبات و همچنین خیابان شهیدان یزدانخواه و محله فیروز آباد به میدان موجب ایجاد نقطه حادثه خیز می گردد.

در صورت توجیه احداث میدان جهت رفع مشکل بریدگی اردوگاه شهید رجایی ، این امر با احداث دور برگردان استاندارد بسادگی قابل حل بود.

  • از لحاظ بحث کاربری محدوده میدان با توجه به قرارداشتن دادگاه، شهرداری، ادارات دیگر و کاربری های تجاری با احداث میدان پارکینگ موجود برای آنها از بین رفته است که خود موجب اختلال در سرویس دهی به شهروندان  ، ایجاد ترافیک و ... خواهد شد.

در تصویر عکس تعداد زیاد خودرو ها در جلو ادارات قبل از احداث دیده می شود که با احداث میدان تعداد پارک خودرو مناسب ممکن نخواهد بود

  1. علت احداث میدان جدید در فاصله کمتر از 500 متر از میدان موجود در طرح جامع شهری چیست؟ فاصله بسیار کم میدان ها با توجه به کاربری ها و فضا های تجاری موجود باعث تداخل صف و سنگین تر شدن ترافیک میگردد و باعث اتلاف وقت شهرندان گردیده و موجب نارضایتی آنان می گردد.
  2. از لحاظ مباحث هزینه ای و اقتصادی ، هزینه اولیه اجرای پروژه حدود 15 میلیارد بوده که با تعدیل پیمان، به حدود 20 میلیارد تومان می رسد و همچنین با اجرای این طرح و تغییر طرح قبلی خیابان 24 متری اداره گاز، حدود 1500 متر از زمین ساختمان شهرداری به خیابان اختصاص یافته است با تجمیع هزینه اجرا و قیمت زمین، امکان تملک چندین پلاک زمین مانده در خیابان 24 اداره گاز میسر می گردید و با بازگشایی این محور مشکل ترافیک میدان درنا بسیار کاهش یافته، ضمن ایجاد توسعه شهری؛ رفاه حال همشهریان را به همراه داشت .

یادداشت:نویسنده مهمان

    امین

    هنوز احداث نشده، نسبت حجم به تعداد بالاست. چه برسد به اینکه ادارات اطراف ، ارباب رجوع ها و مسافران وارد این میدان شوند. ای کاش بیشتر روی این میدان فکر میشد تا مانند بسیاری از سرعتگیرها، بعد از مدتی برداشته نشود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

کناریها | خبری | تفریحی | شخصی | مذهبی