به گزارش کناریها شیوع بیماری کرونا در دنیا موجب شد تا ساختارهای مختلف درمانی، آموزشی و فرهنگی در معرض آزمون قرار گیرند تا مشخص شود که توان آنها در زمانهای بحرانی به چه میزان است.
در کشور ایران یکی از نخستین اماکنی که به علت وجود بیماری کرونا تعطیل شد اماکن آموزشی در مقاطع مختلف بود چراکه احتمال داشت شیوع این بیماری در این مکانها بالا باشد و سرایت زیادی صورت گیرد.
در ابتدا دستور تعطیلی مقطعی و چند روزه برای مدارس صادر شده بود اما با گسترده شدن بیماری کرونا این تعطیلیها ادامهدار شد و یکی از سوالاتی که در ذهن دانشآموزان، والدین و معلمان وجود داشت این بود که تکلیف آموزش و سال تحصیلی چه خواهد شد.
پس از چند روز تعطیلی اماکن آموزشی، وزیر آموزش و پرورش در هشت اسفند ماه 98 با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت "تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رییس جمهور با برنامهریزی انجام گرفته دانشآموزان با هدایت معلمان دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری میکنند".
در وهله نخست شاید ارائه آموزش از طریق صدا و سیما و فضای مجازی خبری خوب به نظر میرسید اما پس از مدتی که کار آموزش با فضای مجازی در تمامی مدارس شروع شد مشکلات یکی پس از دیگری نمایان و کلافگی دانشآموزان را به همراه داشت.
چندگانگی نرمافزارهای معرفی شده و سردرگمی دانشآموزان
یکی از دانشآموزان فریدونکناری در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد، اظهارکرد: یکی از مشکلات اصلی در زمینه آموزش از طریق فضای مجازی چندگانگی شبکههای اجتماعی توصیه شده از سوی مربیان آموزشی است.
وی خاطرنشان کرد: درحالی که مدیر مدرسه ما گفته بود که دانشآموزان باید برای فراگیری آموزشها برنامه روبیکا را نصب کنند اما برخی از معلمان در شبکههای اجتماعی دیگری مانند واتسآپ و تلگرام برنامه درسی خود را ارئه میکنند.
این دانشآموز فریدونکناری تصریح کرد: نکته جالب توجه این است که آموزش و پرورش نصب برنامه "شاد" را در دستور کار دارد که این چندگانگی به معنای واقعی ما را کلافه کرده است.
وی گفت: در اتفاقی بسیار جالب که نشان از عدم مدیریت داشت، در یک روز و به صورت همزمان در یک ساعت مشخص، دو معلم در دو شبکه اجتماعی متفاوت اقدام به برگزاری امتحان کردند که این موضوع در جای خود بسیار عجیب است.
این دانشآموز فریدونکناری با انتقاد از روش مدیریت مدیران مدارس برای ارائه آموزش افزود: باتوجه به اینکه مشکلات فراوانی در زمینه آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد و ما دانشآموزان در سردرگمی قرارداریم اما مدیران هیچ توجهی نسبت به این موضوعات نداشته و حتی تهدید به نمره ندادن و مسائل دیگر میکنند.
وی گفت: من در آخرین سال مقطع متوسطه دوم درحال تحصیل هستم که بر اساس نظام آموزشی دروس بنده و دانشآموزان همسطح باید قبل از عید نوروز به اتمام میرسید تا پس از عید به مطالعه برای آزمون کنکور میپرداختیم و فقط در زمان امتحان پایان ترم به مدرسه میرفتیم اما درحال حاضر همچنان به دروس و امتحانهای مدرسه مشغول هستیم و زمانی برای مطالعه کنکور نداریم.
ایجاد آموزش مجازی تهدید را به فرصت تبدیل کرد
علیرضا سعدیپور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران فضای مجازی آموزش که در روزهای تعطیلی مدارس به دلیل شیوع بیماری کووید 19 ایجاد شده را یک ضرورت امروزی برشمرد و گفت: این امر فرصت استفاده از ظرفیت عظیم فضای مجازی برای آموزش را فراهم کرده است که مغفول مانده بود و از طرفی ارتباط دو سویه که مورد تأکید همیشگی آموزش و پرورش است، در این فضا حاصل میشود.
وی با یادآوری اینکه گسترهی اجرای این برنامه تمامی مقاطع تحصیلی است، گفت: گروههای کلاس واقعی با معلم شناختهشدهی همان کلاس بر اساس برنامه درسی معین، تشکیل شده و با مدیریت معلم تدریس میشود و دانشآموزان با معلم وارد گفتگو و تعامل میشوند.
سعدیپور تعلق اپلیکیشن شاد به وزارت آموزش و پرورش را از جمله نقاط قوت آن برشمرد و گفت: سامانه دانشآموزی سناد از این برنامه پشتیبانی میکند و به این ترتیب اطلاعات دانشآموزان به صورت اتوماتیک به شبکه شاد منتقل میشود و نیاز به تشکیل گروه مجدد نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران ضمن تأکید بر امنیت کامل اپلیکیشن شاد به دلیل داخلی بودن آن، به امکان رصد مدیر مدرسه بر گروههای تشکیل شده اشاره کرد و ادامه داد: به نظر من این یک انقلاب آموزشی در بحث آموزش الکترونیک است. کرونا یک تهدید است و ایجاد آموزش مجازی در این روزها، تهدید را به فرصت تبدیل کرد. معلمان ما با تولید محتوای اللکترونیک که امروز در دنیا مطرح است، آشنا میشوند.
سعدیپور در عین حال، آموزش در فضای مجازی را حضور دانشآموز و معلم در سازمانی یادگیرنده تلقی کرد که هم معلم در این فضا میآموزد و هم دانشآموز: آموزشها هم تعاملی و دوطرفه است و معلم در این فضا یک تسهیلگر است، ما دانشآموز منفعل نمیخواهیم و تربیت دانشآموازنی که مشارکت فعال در آموزش داشته باشند، مد نظر ماست.
این مسئول به راهاندازی مدارس هوشمند در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئولیت این مدارس، تولید محتوای الکترونیک توسط معلم بود و فضای فعلی ایجاد شده، میتواند آغازی باشد بر تبدیل این مدارس به مدارس هوشمند واقعی و طبق تعریف اصلیاش؛ که معلم خود به تولید محتوا نیز میپردازد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران: استقبال معلمان مازندران برای تولید محتوا در دو ماه اخیر نشان از ظرفیت موجود نزد معلمان استان است که اینک به منصه ظهور رسیده است و باید از آن بهره برد.
سعدیپور با اشاره به اینکه اپلیکیشن شاد ممکن است نقایصی هم داشته باشد، تأکید کرد که به مرور زمان، این نواقص برطرف خواهد شد: پس از آغاز سال تحصیلی نیز این برنامه به عنوان مکمل کلاسهای درس واقعی در دوران تحصیل و به عنوان برنامهای برای پر کردن اوقات فراغت در روزهای تعطیلی کاربرد خواهد داشت.
مدارس ابتدایی ملزم به استفاده از "شاد"
سیدعظیم اسماعیلزاده مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و نامشخص بودن زمان بازگشایی مدارس، مدیران آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور اقداماتی را برای جلوگیری از عقبماندگی درسی دانش آموزان انجام داده و تلاش شد تا در بستر فضای مجازی آموزشهای لازم ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در معرفی نرمافزارها سلیقهای عمل شده است، خاطرنشان کرد: توصیه ما به همه مدارس این بود که از پیام رسانهای داخلی استفاده شود اما به علت در اختیار نداشتن این برنامهها توسط مدیران، معلمان و والدین شاهد مشکلاتی در زمینه هماهنگی بودیم.
مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار تصریح کرد: برای اینکه تمامی افراد مرتبط با فعالیتهای آموزشی یکپارچه شوند، آموزش و پرورش اقدام به طراحی یک نرمافزار به نام برنامه شاد(شبکه آموزش دانشآموزان) کرده و در گام نخست تمامی مدارس ابتدایی ملزم به استفاده از این برنامه هستند.
اسماعیل زاده یادآور شد: درحال حاضر 100 درصد مدارس ابتدایی و معلمان و 50 درصد دانشآموزان ابتدایی در فریدونکنار عضو برنامه شاد شدند.
"شاد"، برنامه مورد تایید آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه مشکلاتی همچنان در زمینه آموزشهای درسی از طریق فضای مجازی وجود دارد گفت: باتوجه به اینکه برخی از خانوادهها از گوشیهای هوشمند برخوردار نیستند یا از گوشیهایی استفاده میکنند که برنامههای ایرانی درآن نصب نمیشود لازم است اقداماتی در این خصوص انجام شود.
مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار تنها برنامه مورد تایید را نرمافزار شاد اعلام کرد و افزود: در مقاطع متوسطه اول و دوم همان پیام رسانهای مورد استفاده باید ادامه پیدا کند و البته این امر سلیقهای است.
اسماعیلزاده درخصوص امتحانهایی که این روزها از دانشآموزان در فضای مجازی گرفته میشود اظهار کرد: امتحانهایی که این روزها از دانشآموزان گرفته میشود بیشتر جنبه تمرینی و تکلیفی دارد.
به گزارش بلاغ، شاید بتوان در کنار همه سربلندیهایی که برخی از دستگاهها و ملت ایران در راه تقابل با کرونا داشتند، سیستم آموزشی کشور را در این آزمون مردود اعلام کرد چراکه تاکنون و پس از گذشت نزدیک به دو ماه از بحران بهوجود آمده هنوز نتوانسته نسبت به مسائل آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از مدارس و دانشگاهها تصمیم درست و برنامه مناسبی را ارئه کند و همچنان دانش آموزان و دانشجویان سرگردان از سلایق مختلف و عدم مدیریت صحیح هستند./بلاغ